Вправи, ігри, руханки

Багато вправ з тренінгових активностей є в посібнику для вчителя у курсі ВЖР (с.54-70)

Наступні вправи взяті з https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/824 та http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/fizkulturni-khvilinki-fizkultpauzi-kompleksi-vprav.html

Тренінгові вправи та ігри на уроках з основ здоров’я

Для того, щоб зробити урок з основ здоров’я більш ефективним, необхідно зробити невеличкий відступ від основного  змісту теми, щоб учні трошки відпочили. Для цього можна використати ігрові вправи та фізкультхвилинки. Цей матеріал можна використовувати під час уроків основ здоров’я в усіх класах , де викладається цей предмет.
Мозковий штурм : « Що таке здоров’я ?» ( 10 хв)
Мета: ввести учасників тренінгу в тему, активізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоров’я.
Хід вправи.
Коли ми промовляємо свої вітання один до одного, то тим самим бажаємо здоров’я , тобто чогось дуже важливого у нашому житті. Що таке здоров’я ? На листі А – 3 вчитель записує всі варіанти відповідей учнів про те , що таке здоров’я, на їхню думку з чим воно асоціюється.
Визначення поняття здоров’я Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я
« Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад ».
Вправа «Асоціативний ряд на слово «здоров’я» (10хв)
Мета : засвоїти поняття « здоров’я», розширити його зміст.
Хід вправи.
Ведучий на листі А – 3 по вертикалі записує слово «здоров’я» і пропонує  учасникам назвати характеристики, з якими асоціюється це слово і починаються вони з букв вертикального ряд
З – зібраність, зваженість.
Д – доброзичливість, добропорядність.
О – оптимізм, обов’язок.
Р - розважливість, розум.
О – обережність.
В - відповідальність
Я – якість, ясність.
Після того, як буде розібрано слово, вчитель проводить обговорення, в ході якого ставить питання :
Які ваші враження від виконаного завдання?
Що нового ви дізналися?
 Вправа « Десять заповідей здоров’я » ( 25 хв)
Мета вправи: звернути увагу учнів на властиві їм звички та необхідність здорового способу життя.
Хід вправи.
Вчитель запитує в учнів , що таке заповідь?
Після чого пропонує їм протягом 10 хвилин скласти власні десять заповідей. Після закінчення, тренер пропонує одному із учасників назвати свої заповіді і записати їх  на дошці. Інші учасники доповнюють цей перелік.
Після закінчення обговорення, учитель радить учасникам обговорити всі заповіді у «великому колі», залишивши 10, з якими погоджуються всі учасники.
Запитання для обговорення:
-   З чим можна порівняти заповіді?
-   Як ви розумієте давній латинський вислів : « Якщо є сумнів – утримайся!»
-   Які думки у тебе виникали, коли ви слухали своїх товаришів?
 Гра – розминка « Звук групи » ( 5хв )
Мета : сприяти відчуттю єдності групи, зняти напруженість і втому.
Учасники займають комфортне положення на своїх стільцях, заплющують очі і задумують який – не будь звук, який вони можуть відтворити, але кожен промовляє свій звук тільки тоді, коли відчує дотик учителя. Учитель тихенько проходячи поміж учасниками, торкається то одного то другого, не минувши нікого, а учасники відтворюють задумані ними звуки так, щоб їх могли почути всі в групі. Коли всі учасники відтворили свої звуки, учитель пропонує їм, не розплющуючи очей, повторити  свої звуки усі разом.
Це і є  звук групи!
 Вправа « 12 справ замість» ( 20 хв)
Мета : реалізація активного творчого потенціалу учасників щодо створення ними альтернативних пропозицій проведення свого часу, з якого складається їхнє життя.
Хід вправи.
Учасники об’єднуються в три підгрупи. Кожна підгрупа отримує одне й те саме завдання : намалювати на аркуші паперу формату А – 3 плакат « 12 вправ замість» , де вони мають у будь – якій формі навести приклади того, чим можна було б зайнятися, що зробити замість того, щоб почати вести нездоровий спосіб життя.
Кожна група презентує свою роботу.
  Вправа « Погляд у майбутнє». ( 20 хв)
Мета: активізувати позитивну мрію – намір учасників тренінгу, сприяти чіткому усвідомленню учасниками набутих знань і навичок.
Хід вправи.
На маленьких, злегка надутих повітряних кульках учасники будь–яким чином, (записуючи, малюючи), у символічній формі відтворюють свою мрію. За бажанням учасники діляться змістом своїх мрій.
Учитель наголошує, що зробити реальнішим здійснення своєї мрії можна, об’єднавши її з мріями інших людей, своїх друзів. І тому він пропонує об’єднати всі кульки – мрії в один великий оберемок. Усі кульки – мрії перев’язуються яскравою стрічкою і передаються учасниками по колу один одному . Водночас учасники промовляють те , щоб вони хотіли сказати наприкінці тренінгу, висловити, можливо те, що не встигли: якісь свої побажання, роздуми, висновки тощо.
 Вправа « Коло асоціацій зі словом « життя»(5 хв)
Мета: активізувати учасників для виконання наступної роботи, створення позитивного настрою.
Хід  вправи.
На листку формату А – 3 у вигляді променів записуються всі асоціації учасників із словом « життя».
До уваги вчителя!!!
Можливий висновок – життя дуже багатогранне , це – яскравий світ, але для кожного він особливий.
 Гра – розминка « Історії з торбинки» ( 10 хв)
Мета: настроїти учасників на роботу за темою, активізувати відчуття особистості.
Хід  вправи.
Учасники сідають у коло і по черзі витягують з торбинки, не заглядаючи в неї, один з наявних там предметів (олівець, ручка, ґудзик, гумка, кубик, котушка ниток, цукерка) тощо. Після того, як усі отримали якусь річ, кожен по черзі промовляє фразу, яка починається з «Я», презентуючи те, що дісталося з торбинки. Наприклад: « Я - цукерка, солоденька, смачненька, всі мене люблять». Коли всі скажуть свої фрази, підводиться підсумок сказаного. Визначають найкращий вислів.
  
Вправи, які доцільно проводити на різних етапах уроку
1. На початку уроку виконуються наступні вправи.
a) «Розтирання вушних раковин і пальців рук»
Мета: активізує всі системи організму.
Розігріти руки, потираючи їх, промасажувати мочки вух, потім всю вушну раковину. Наприкінці вправи розтерти вуха долонями.
б) «Ледачі вісімки»
Мета: активізувати структури, що забезпечують запам'ятовування, підвищення стійкості уваги.
Намалювати в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім по три рази: спочатку однією рукою, потім - другий, потім - відразу обома руками.
2. Зняти напругу під час уроку допоможуть наступні вправи
a) «Дихальна гімнастика»
Мета: гармонізувати діяльність дихальної, нервової серцево-судинної систем.
Ритмічне дихання: вдих в два рази коротше видиху.
б) «Поза дерева»
Мета: знімає статичну напругу хребта.
Сісти за парту, ноги разом, стопи притиснуті до підлоги, руки опущені, спина пряма, зробити спокійний вдих і видих. Руки плавно підняти вгору долонями один до одного. Потягнутися всім тілом. Зосередити увагу на хребті. Уявіть себе деревом. Організм, як дерево наливається силою, бадьорістю, здоров'ям. Утримуйте позу 15-20 секунд. Цю вправу можна виконувати стоячи.
в) «Тренаж із зоровими мітками»
Мета: зняти зорову напругу
У чотирьох кутах класу фіксуються сюжетні картинки. Це можуть бути картинки з народних казок, билин, пейзажі. Разом картинки становлять комплекс. Під кожною картинкою поміщається одна з цифр: 1-2-3-4. Всі учні приймають положення вільного стану. За командою вчителя 1-2-3-4 починають фіксувати погляд по черзі на відповідній картинці. Потім порядок відліку міняється :4-3-2-1-; 1-3; 4-2 і т.д. При цьому учні здійснюють синхронний рух очима, головою, тулубом. Діти повинні побачити всі чотири сюжети і відповісти на запитання вчителя. Тривалість - 1,5 хвилини. Така робота попереджає стомлюваність, а також сприяє розвитку зорово-моторної реакції, швидкості орієнтації в просторі, реакції в екстремальних ситуаціях.
3. В кінці роботи на уроці.
Мета: знайти спокій і впевненість.
a) Релаксація «Медуза» знімає психофізичну напругу
Сидячи на стільці, здійснювати плавні рухи руками, як медуза, що плаває в воді, (виконується під спокійну музику).
б) Сказати добрі слова один одному.
в) Оздоровча хвилинка «Створи сонце в собі» спрямоване на зняття напруги.
У природі є сонце. Воно світить всім і всіх любить і гріє. Давайте створимо сонце в собі. Закрийте очі і уявіть у своєму серці маленьку зірочку. Подумки направляємо до неї промінчик, який сіє любов. Зірочка збільшилася. Направляємо до неї промінчик, який несе мир. Зірочка знову збільшилася. Направляємо промінчик з добром, зірочка стала ще більше. Направляємо до зірочці промінчики, які несуть здоров'я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Тепер зірочка стає великою, як сонце.
Воно несе тепло всім-всім. (Руки в сторони перед собою).
Завдання оздоровчих пауз - дати знання, формувати вміння, навички, необхідні кожній дитині для зміцнення здоров'я.

Вправи-енергізатори, нестандартні фізкультхвилинки
Енергізатор – це коротка вправа, що віднов­лює енергію групи.
Призначення енергізаторів на уроці – ство­рення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової актив­ності. Крім того, вони дозволяють учням проявити рівні здібності — тілесно-кінестетичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування.
Енергізатори корисні для послаблення монотон­ності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.
Переваги використання енергізаторів:
·         відновлення енергії класу;
·         привертання уваги учнів;
·         об'єднання кількох методів навчання в єдине ціле;
·         включення всіх у процес навчання;
·         отримання задоволення від навчання.
Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.
«М'ячик по колу»
Обладнання: м'яч середнього розміру.
Хід вправи: учні стоять. Руки з відкритими долонями на рівні талії.
Завдання: кидати м'яч один одному хаотично, якомога швидше, але не допускати його падіння.
«Австралійський дощ»
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
·         Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
·         Піднімається вітер (потираємо руки).
·         Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
·         Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
·         Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
·         Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
·         Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
·         Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
·          Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
·         Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 - «пишемо» носом (кажемо і вико­нуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6  – лівим ліктем,
цифру 7  –  правим коліном,
цифру 8  –  лівим коліном,
цифру 9  – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
«Шалене курча»
Хід вправи: учні стоять, і за командою одно­часно трусять по вісім разів – спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім правою ногою, потім лівою ногою. Не зупиняючись, продовжують разом робити теж саме, тільки по сім разів, потім по шість разів тощо. Темп рухів поступово підви­щується. Вправа закінчується, коли зроблено по одному стряхуванню кожною кінцівкою. Учасникам стає зрозуміло, чому вправа має таку назву.
«Подарунок»
Хід вправи: учні стоять. Починаючи з ведучо­го, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учаснику.
«Добра тварина»
Хід вправи: діти стоять, тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих – усі роблять два кроки назад. Вдих - два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її велике, добре серце. Стук - крок уперед, стук - крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми -єдине ціле».
 «Один до одного»
Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою: «Один до одного» змінити пари.
«Загальна увага»
Хід вправи: усім учасникам гри пропонується виконати одне і те саме просте завдання. Будь-якими засобами, не вдаючись до фізичних дій, потрібно привернути увагу одного з учасників вправи - установити зоровий контакт. Ті, хто зумі­ли привернути увагу один одного, сідають. Вправа продовжується доти, поки всі учасники не сядуть на свої місця.
«Гуфі»
Хід вправи: на початку вправи ведучий обирає одного учасника на роль Гуфі (казкової істоти), але повідомляє його про це так, щоб інші учні класу не дізналися. Учні стають, і ведучий повідомляє, що серед присутніх є мовчазна істота Гуфі. Зна­йти її можна лише так: доторкнутись і запитати: «Ти – Гуфі?» Якщо відповідь буде «Ні» – можна рухатись далі. Якщо відповіді не буде – значить це справжній Гуфі, і той, хто доторкнувся до нього, приліплюється до нього і сам стає такою ж мов­чазною істотою.
«Грім - ураган - землетрус»
Хід вправи: учні об'єднуються в трійки. У кож­ній трійці двоє учасників беруться за руки і, під­німаючи їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними - це мешканець хатинки.
Якщо ведучий каже «Грім» - мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки і забігають усередину нової пари. Якщо він каже: «Ураган» —–«хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» – всі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого – знайти собі, трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.
«Світлофор»
Хід вправи: учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тре­нер каже: «Червоний!», учні мають швидко присіс­ти; якщо «Зелений!» – учасники продовжують іти і плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.
«Зіпсований телефон»
Хід вправи: ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу фут­бол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
«Динамічні»
Хід вправи: «напишіть» у повітрі носом і під­боріддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це треба з максимальним повертанням голови (цифри або букви повинні бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури, тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напру­ження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо.
Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвій­ного підборіддя.
Фізкультхвилинка - гра «Чапля»
Хід вправи: оголошується конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомо­га вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.
Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрації уваги, а також завжди дуже смішить дітей.
«Вуха»
Хід вправи: для виконання цієї вправи потрібно сісти на край стільця. За сигналом діти нахиляють голови до плечей, по черзі зліва направо і справа наліво. Нахили виконуються сильно і різко, так, щоб у кожному нахилі дістати вухом до плеча. Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а через нерво­ві закінчення у вушних раковинах збуджується і весь організм. Крім того, розробляється актив­ність шийних хребців.
Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»
Хід вправи: уявіть, що у вас у руках м'яч. Зро­біть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч про­битий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.
«Машинка»
Хід вправи: робота губ, гудіння губами, тріск – чим противніше – тим краще (на усмішці м'язи розтягуються).
«Рубання дров»
Хід вправи: діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок.
Підніміть руки вгору, вдихніть, прогніться назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахи­літься, опустіть руки, як під час удару сокирою, поміж ніг і відразу підніміть їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із груд­ної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покра­щує їх роботу.

Психологічні фізкультхвилинки
Здібність людини до саморегуляції стану, до психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію у довкіллі, у стосунках з іншими. Навча­ти керувати своїм психофізичним станом треба починати з дитячих років.
Вправи пропонуються у формі гри.
Поза «кучера»: діти сідають на стільці, виправ­ляють спину, прагнуть розслабити всі скелетні м'язи. Слід стежити, щоб діти не нахилялися впе­ред, інакше діафрагма буде тиснути на шлунок. Голова повинна бути опущена на груди, ноги роз­слаблені і зігнуті під тупим кутом, носки трохи розсунені. Очі заплющити. Найголовніше – навчи­ти дітей полинути в уяву. Ефективно використо­вувати образи казкових персонажів, улюблених звіряток.
«Морозиво»
Учитель. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють паль­чики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріва­ються і розслаблюються коліна. Тепло йде від паль­чиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються і розслаблюються долоні. Зігріваються і розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, роз­слабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, рот від­крився, голова повисла».
Розтануло морозиво, розтіклося солодкою калюжею по підлозі.
«Комплімент»
Хід вправи: діти повертаються одне до одно­го, витягають руки вперед і з'єднують їх із доло­нями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент один одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
«На кого я схожий (схожа)?»
Хід вправи: діти дають один одному порівняль­ні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі — як зірочки!»
Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.
«Настрій»
Хід вправи: діти починають ходити по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
 Подумайте про власний настрій, у якому ви починали вправу. За допомогою ходи проде­монструйте різний настрій.
Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:
·         дуже втомлена людина;
·         щаслива   людина,   яка   отримала   радісну звістку;
·         людина, яка постійно чогось боїться;
·         геній, який отримав Нобелівську премію;
·         людина, у якої «нечиста» совість;
·          канатоходець, який рухається по дроту.
Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.

Фізкультхвилинки та рухавки на уроці ( Наведені приклади вправ для очей, зняття втоми, дихальні вправи)

ВПРАВИ З РОЗВИТКУ ЖИТТЄВИХ НАВИЧОК НА УРОКАХ З "ОСНОВ ЗДОРОВ'Я" 
ДЕТАЛЬНІШЕ
  
Гімнастика для очей






























1 коментар:

Корисні посилання